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Mensch-Umwelt-Systeme - Detailseite

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Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 3312015
Semester SoSe 2020 SWS 2
Rhythmus jedes 2. Semester Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache deutsch-englisch
Belegungsfrist - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Digital

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer
Do. 15:00 bis 17:00 wöch 09.04.2020 bis 09.07.2020  Alfred Rühl-Haus - 1.206 Rudower Chaussee 16 (RUD16) - (Unterrichtsraum)   findet statt     30
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Haase, Dagmar, Professor, Dr. verantwortlich
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Geographie Kernfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2018 )     -  
Bachelor of Science  Geographie Kernfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2018 )     -  
Bachelor of Science  Geographie Kernfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2019 )     -  
Bachelor of Arts  Geographie Kernfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2019 )     -  
Bachelor of Arts  Geographie Monobachelor ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2018 )     -  
Bachelor of Science  Geographie Monobachelor ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2018 )     -  
Bachelor of Science  Geographie Monobachelor ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2019 )     -  
Bachelor of Arts  Geographie Monobachelor ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2019 )     -  
Bachelor of Science  Geographie Zweitfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2018 )     -  
Bachelor of Arts  Geographie Zweitfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2018 )     -  
Bachelor of Science  Geographie Zweitfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2019 )     -  
Bachelor of Arts  Geographie Zweitfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2019 )     -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtungen
Mathematisch-Naturwissenschaftliche Fakultät, Geographisches Institut
Mathematisch-Naturwissenschaftliche Fakultät, Geographisches Institut, Abteilung Physische Geographie, Landschaftsökologie und Biogeographie
Inhalt
Kommentar

Die Studentinnen und Studenten bewerten auf der Grundlage von vertieften Kenntnissen und einem breiten geographischen und methodischen Überblick verschiedene Mensch-Umwelt-Systeme. Das Modul befähigt die Studentinnen und Studenten, auf der Basis von vertieftem Wissen zur Disziplingeschichte sowie zu positivistischen und postpositivistischen Forschungsansätzen, interdisziplinär zu arbeiten und ihr fachliches Wissen auf die aktuellen Herausforderungen im und für das Fach im Zeitalter des Anthropozäns anzuwenden. Grundlegende Aspekte der Geographie wie Skalen, Raum und Zeit dienen in verschiedenen human- und physischgeographischen und Mensch-Umwelt-Kontexten zur selbstständigen Analyse der Quellen und zur kritischen Beurteilung von interdisziplinären Forschungspositionen im Bereich der Erforschung von Mensch-UmweltSystemen. Darüber hinaus identifizieren die Studentinnen und Studenten allgemeine und spezielle Literatur. Das Geographische Kolloquium befähigt sie durch die exemplarische Behandlung spezieller Forschungsthemen, methodische Fortschritte im Bereich interdisziplinärer Forschungsprojekte zu Mensch-UmweltSystemen zu bewerten und gibt einen Überblick über aktuelle Fragestellungen.

Inhalte: Disziplingeschichte der Geographie; positivistische und post-positivistische Ansätze; das Anthropozän; Skalen, Raum und Zeit; interdisziplinäre Methoden in der Geographie; aktuelle Arbeitsfelder zu Herausforderungen der integrativen geographischen Forschung sowie grundlegende Literatur für das Fach

Ablauf:

Mensch-Umwelt-Systeme/Human-environmental systems  

Jonas Nielsen, Dagmar Haase

Moodle Enrolment Key: HES  

1.   Lecture. Introduction to the course  
Organization and course introduction. What is human-environmental research and why is geography the discipline to study this? We “open the box” and set the scene for the course.

2.   Lecture. From Descartes to Future Earth
We will go briefly through the history of nature and society in western thought. Why and when did we separate human beings from the physical environment? How did this separation manifest in the establishment of enlightenment science and scientific disciplines? How and why we are now moving towards an entanglement of nature and human beings?

3.  Lecture. Geography and human-environmental research.
Disciplinary History of geography with a special focus on human-environment research within the discipline.  

4.  Lecture. Key terms in human-environment research
Today we will look at the different vocabularies defining human-environment research. We cover similarities and differences between social-ecology, humanenvironment systems, human ecology, coupled-human-natural-systems.

5.  Lecture. Political ecology. A central aspect of human-environment relation is power. In this lecture we cover the research field of political ecology and how this shape many contemporary debates about ‘nature’.  

6.  Lecture. Interdiciplinarity and human-environment research Introduction to interdiciplinarity. We explore what is it and why it matters for human-environment research.  

7.  Lecture. NO LECTURE Readings are crucial for this course. Catch up on missed readings and read ahead. 

8.  Lecture. Scale and matching natural and social systems We define and discuss scale. We explore how different understandings of scale has implications for human-environment research. We discuss how natural and social/human systems do not necessarily overlap. We also introduce the concept of inertia and discuss the aspect of time.    

9.   Lecture. Space and place: bringing human and physical geography together We exemplify that there are different understandings of space. We show how understanding this is crucial to collaborate across epistemological divides between human and physical geography. We also look at place-making and how this is closely intertwined in human-environment relations.  

10.  Lecture. Mixed-methods What is mixed-methods, when did this term emerge, how to do it, why to do it, and we discuss if mixed-methods are crucial for doing human-environment research.   

11.  Lecture. NO LECTURE Readings are crucial for this course. Catch up on missed readings and read ahead. We have deliberately allocated time here for this.  

12.  Lecture. Human-environment research at the Department of Geography  Researchers from the department will present current research, exemplifying how human-environment research is crucial to their work. The guests will be asked to reflect specifically on the human-environment nexus and the opportunities and challenges this nexus causes.   
 
13.  Lecture. 10 must read in human-environment research We have selected 10 important readings for geographers working on humanenvironment research. The text are chosen with a view to represent and exemplify the diversity of questions, methods and disciplines engaged in this field.       

14.  Lecture. Synthesis of the course, wrap-up and   discussion of the MAP

Bemerkung

 

 

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2020. Aktuelles Semester: WiSe 2020/21.
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