AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

"Contemporary Democratic Theory—Democracy and Its Critics" - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar/Proseminar Veranstaltungsnummer 53040
Semester SoSe 2017 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfristen - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Fr. 14:00 bis 16:00 wöch 002 (Seminarraum)
Stockwerk: EG


alttext alttext
Institutsgebäude - Universitätsstraße 3b (UNI 3)

Außenbereich nutzbar Innenbereich eingeschränkt nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
  findet statt     40
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich

Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Sozialwissenschaften Beifach ( POVersion: 2011 )   -  
Bachelor of Arts  Sozialwissenschaften Monobachelor ( POVersion: 2011 )   3/5  -  
Bachelor of Arts  Sozialwissenschaften Zweitfach ( POVersion: 2011 )   3/5  -  
Bachelor of Arts  Sozialwissenschaften Monobachelor ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Bachelor of Arts  Sozialwissenschaften Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Bachelor of Science  Sozialwissenschaften Beifach ( POVersion: 2011 )   -  
Bachelor of Science  Sozialwissenschaften Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Programmstudium-o.Abschl.  Sozialwissenschaften Programm ( POVersion: 1999 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät, Institut für Sozialwissenschaften, Vergleichende Analyse politischer Systeme
Inhalt
Kommentar

It has been said that in the eighteenth century everyone knew what democracy was and nobody wanted it; two centuries later, nobody knew what it was but everyone wanted it. This rather trite proverb raises a number of questions.

  • First, and most importantly, what is democracy? Is it an institutional arrangement, a practice/way of life, a mix of both, or something else entirely? Is it, as Churchill once said, the least worst form of government or is it intrinsically valuable? Is it even worth “wanting” at all?
  • Second, what is the relationship between democracy and liberal rights? Democracy and majoritarianism? Democracy and equality/freedom? Democracy and representation/participation? Democracy and deliberation?
  • Third, what might the future of democracy look like? More concretely, how do recent economic, social, and technological developments affect our beliefs about democracy’s value (or lack thereof)?

This course provides an overview of some historical, theoretical, and empirical answers to these questions. After motivating our inquiry by examining some reflections on the current state of democracy, we will briefly survey the eighteenth and early-nineteenth century origins of the idea of modern democracy. In the next section, we turn to more contemporary contributions to democratic theory to explore the relationship between democracy and liberalism, republicanism, “agonism,” partisanship, deliberation, and populism. In the third and final section, we will consider how the development of post-industrial capitalism, increased immigration and corresponding changes in the demographic make-up of the modern nation-state, and climate change, among other things, might shape our judgments about the future of democracy.

Literatur

Suggested Readings:

Baiocchi, Gianpaolo. Militants and citizens: The politics of participatory democracy in Porto       Alegre. Stanford University Press, 2005.

Bell, Daniel A. The China model: Political meritocracy and the limits of democracy. Princeton University Press, 2016.

Benhabib, Seyla. Democracy and difference: Contesting the boundaries of the political.   Princeton University Press, 1996.

Gutmann, Amy, and Dennis Thompson. Why deliberative democracy? Princeton University       Press, 2009.

Mouffe, Chantal. The democratic paradox. Verso, 2000.

Pettit, Philip. On the people's terms: a republican theory and model of democracy. Cambridge   University Press, 2012.

Przeworski, Adam. Democracy and the limits of self-government. Cambridge University             Press,   2010.

Rosenblum, Nancy L. On the side of the angels: an appreciation of parties and partisanship.      Princeton University Press, 2010.

 

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2017. Aktuelles Semester: SoSe 2024.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin