AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Indexicality in Medieval Art - Detailseite

Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 533640
Semester SoSe 2025 SWS 2
Rhythmus Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfristen - Eine Belegung ist online erforderlich
Institut für Kunst- und Bildgeschichte 1. Frist    31.03.2025 - 21.04.2025    aktuell
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Di. 12:00 bis 14:00 wöch 15.04.2025 bis 15.07.2025  3.30 (Seminarraum)
Stockwerk: 3. OG


alttext alttext
Georg47 Pergamonpalais - Georgenstraße 47 (GEO 47)

Außenbereich nutzbar Innenbereich nutzbar Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
  findet statt     20
Gruppe 1:


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Calvarin, Juliette , PhD
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Arts  Kunst- und Bildgeschichte Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )     -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät, Institut für Kunst- und Bildgeschichte
Inhalt
Kommentar

The “index” is one of three categories of sign in a well-known categorization by Charles Saunders Peirce. Where icons signify by resemblance and symbols through arbitrary convention, indices have a real, spatial or causal relationship, to that which they signify. Examples include pointing fingers and smoke from a fire.

The latter indicates substantial overlap with the category of “natural signs” according to Saint Augustine. Unlike conventional signs, natural signs are generally effects which point to their causes: smoke and footprints are the classic examples. Later medieval theologians frequently grappled with Augustine’s sign theory, in contexts rangeing from pure speculation to urgent questions about the validity of church rites.

Relatedly or not, medieval works of art frequently make use of qualities we would call “indexical” to make a variety of claims. These include historical claims made by the deliberate inclusion of old material; political claims articulated through the technology of the seal; religious claims through traces like footprints; and, crucially, image-theoretical claims through “acheiropoieta” or images not made with human hands. Medieval art thus offers a way to consider a variety of forms of indexicality in art, and how that impacts the way we perceive image-objects

The seminar will combine modern and medieval sign-theoretical texts with the study of a variety of medieval works which draw on the modality of the index.

Prüfung

Hausarbeit

Strukturbaum

Die Veranstaltung wurde 2 mal im Vorlesungsverzeichnis SoSe 2025 gefunden:

Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin