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Manuscript, Print and Early-Modern Authorship - Detailseite

Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250075
Semester WiSe 2024/25 SWS 3
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfristen - Eine Belegung ist online erforderlich Zentrale Abmeldefrist    01.07.2024 - 31.03.2025    aktuell
Zentrale Frist    01.07.2024 - 09.10.2024   
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Fr. 10:00 bis 12:00 wöch 18.10.2024 bis 14.02.2025  3001 (Seminarraum)
Stockwerk: 2. OG


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UdL6 Universitäts-Hauptgebäude - Unter den Linden 6 (UL 6)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich eingeschränkt nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
Otto findet statt

Seminar (2 SWS; 4 LP)

  30
Fr. 12:00 bis 14:00 14tgl. 18.10.2024 bis 14.02.2025  3001 (Seminarraum)
Stockwerk: 2. OG


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UdL6 Universitäts-Hauptgebäude - Unter den Linden 6 (UL 6)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich eingeschränkt nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
Otto findet statt

Lektürekurs (1 SWS; 4LP)

  30
Gruppe 1:


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Otto, André , Prof. Dr.
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Arts  English Literatures Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Master of Arts  Europäische Literaturen Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )     -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

In the last decade of the 16th and the beginning of the 17th century two interrelated developments took place that changed the way literature, the social place of the poet/writer and literary authority were conceived of. On the one hand, there is a crisis in the (aristocratic) system of patronage that up to that point economically and culturally sustained literary production and distribution. On the other hand, the advent of print and the rise of the merchant class started to involve literary production in, or threatened to subject it to, the dynamics and logic of the pre-capitalist market. This not only produced a number of cultural anxieties, but also enabled or necessitated new forms of positionings and (self-)authorisations for writers. From notions such as the “self-crowned laureates” (Richard Helgerson) to the “imprint of gender” (Wendy Wall), this seminar will look at how poets, writers and dramatists tried to rhetorically and textually accommodate these new medial, social and economic conditions of literary production and distribution in various paratexts, but also within the texts and their structure themselves. On the basis of an investigation into the mediatheoretical differentiations between and implications of orality and literacy as well as manuscript and print cultures, the course aims at understanding how, in these few decades, poets and writers laid claims to literary authority and cultural power that eventually led to a new concept of authorship in such writers as Ben Jonson, John Donne, George Herbert, Aemilia Lanier or Margaret Cavendish across the different genres of poetry, drama, pamphlet prose and the new form of the essay.

Please be aware that this course will be held as a three-hour class, so that we will have both the seminar (2 hours) and the reading course (1 hour) every week.

Strukturbaum

Die Veranstaltung wurde 4 mal im Vorlesungsverzeichnis WiSe 2024/25 gefunden:

Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin