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Beckett and Modern Drama (Part 1) - Detailseite

Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250072a
Semester WiSe 2024/25 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfristen - Eine Belegung ist online erforderlich Zentrale Abmeldefrist    01.07.2024 - 31.03.2025    aktuell
Zentrale Frist    01.07.2024 - 09.10.2024   
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mi. 14:00 bis 16:00 wöch 16.10.2024 bis 12.02.2025    Otto findet statt     15
Gruppe 1:


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Otto, André , Prof. Dr.
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Englisch Kernfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2017 )   -  
Bachelor of Arts  Englisch Kernfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )   -  
Bachelor of Arts  Englisch Zweitfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2017 )   -  
Bachelor of Arts  Englisch Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

This two-part course intends to provide an introduction to Beckett’s dramatic oeuvre and to contextualise its experimental engagement with the basic medial, formal and generic constituents of drama and theatre within the historical developments of drama since the end of the 19th century. The two seminars are supposed to complement each other and establish connections across different aesthetics and languages. In the first we will be looking at what characterizes modern drama via a selection of European plays that can be considered both crucial for the history of the genre and as major points of reference for Beckett himself. Starting with the new kind of realist/naturalist subject matter and subjectivity and the way these are expressed in the spatial economy and structure of Ibsen’s plays, we will go on to look at the Irish context via Synge’s and possibly Yeats’s symbolist approaches and end with the existentialist movement and drama of the absurd in Genet and possibly Ionesco. Parallel to that, the second seminar will deal with the particular deconstruction of the various parameters of theatrical communication and dramatic logic that Beckett’s plays perform. We will start with his most famous post-war plays such as Endgame and Happy Days and the way they serio-comically suspend and challenge the production of meaning. But we will also be looking at the later shorter plays and their aesthetics of exhausting the various medial parameters of theatre by not only undermining notions of plot and consistent characters, but by focusing, for example, on the anthropological, philosophical and political implications of voice (Not I), its haunting mediality (Krapp’s Last Tape) or its interrelation with theatrical time and space (Footfalls).

Strukturbaum

Die Veranstaltung wurde 1 mal im Vorlesungsverzeichnis WiSe 2024/25 gefunden:

Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin