AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden
Am 11.09.2025 werden ab ca. 08:30 Uhr ganztägig Wartungsarbeiten durchgeführt. AGNES wird währenddessen nicht erreichbar sein. Planen Sie bitte diesen Ausfall in Ihre Veranstaltungs- und Prüfungsorganisation ein.
Bitte beachten Sie auch die   Störungsseite des CMS.

Lehrveranstaltung des Menzel-Dachs: No Voice-over: Embodiment and Performativity in Research and Media - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Praxisorientierte Lehrveranstaltung Veranstaltungsnummer 533676
Semester WiSe 2025/26 SWS 2
Rhythmus Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist - Eine Belegung ist online erforderlich Institut für Kunst- und Bildgeschichte 1. Frist    22.09.2025 - 20.10.2025   
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
-. 10:00 bis 20:00 Block+Sa 31.10.2025 bis 01.11.2025  0.12 (Seminarraum)
Stockwerk: EG


alttext alttext
Georg47__Pergamonpalais - Georgenstraße 47 (GEO 47)

Außenbereich nutzbar Innenbereich nutzbar Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
  findet statt     15
-. 10:00 bis 20:00 Block+Sa 07.11.2025 bis 08.11.2025  0.12 (Seminarraum)
Stockwerk: EG


alttext alttext
Georg47__Pergamonpalais - Georgenstraße 47 (GEO 47)

Außenbereich nutzbar Innenbereich nutzbar Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
  findet statt     15
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Okiishi, Ken
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Kunst- und Bildgeschichte Kernfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )     -  
Master of Arts  Kunst- und Bildgeschichte Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )     -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät, Institut für Kunst- und Bildgeschichte
Inhalt
Kommentar

One of the primary structures of contemporary media is the inhabitation of a rudimentary documentary form: montage plus an off-screen voice-over that tells the viewer what the subjects and objects are, what those subjects and objects are doing, and what the viewer should think. This "inside-of-the-head" voice of authority has come to dominate both experimental film/video and conventional social media forms.

In this seminar-workshop, we will explore the potentials of working with media outside of this voice-over format, with a particular emphasis on how research that engages with discourses of art history, sociology, political theory and philosophy, can be developed, experimented with, extended and made visible in the complex potentials and relationships between video and performativity, embodiment and theory. In the first week of this seminar, we will watch and discuss excerpts of video works of Ken Okiishi, contextualized with historical film/video works by Andy Warhol, Jean Rouch, Cecilia Dougherty, Adrian Piper, Werner Schroeter, Valie Export, Martha Rosler (among others), and then, through dialogue with Professor Okiishi, develop an experimental plan for the second week. The second week will be spent in practice working with video and experimental situations developed in dialogue with the students' individual research interests.

Ken Okiishi is an artist based in New York, NY. Recent solo presentations include: MoMA Presents: Ken Okiishi's Vital Behaviors, The Museum of Modern Art, New York (2021); A Model Childhood, The University of Hawai‘i at Mānoa; Pilar Corrias, London; Reena Spaulings Fine Art, Los Angeles (2018-2022); Being and/or Time, Reena Spaulings, New York (2017); Porous Feedback, Arbeiterkammer Wien (2015); Screen Presence, Museum Ludwig, Cologne (2014). His work has been included in Manifesta 13, Marseille (2020) and The Whitney Biennial 2014, and in group exhibitions in institutional contexts including: Le Centre Pompidou, Paris; The Museum of Modern Art, New York; La Station, Nice; Fridericianum, Kassel; Serralves Museum of Contemporary Art, Porto; M Woods, Beijing; Arnolfini, Bristol; Kunsthalle Bern; Artists Space, New York; Kunsthaus Bregenz; White Columns, New York; Vancouver Art Gallery; GAMeC, Bergamo; MD 72, Berlin. His work is included in public collections including: The Museum of Modern Art (MoMA), New York; The Solomon R. Guggenheim Museum, New York; The Whitney Museum of American Art, New York; Museum Ludwig, Cologne; Museum of Contemporary Art, Los Angeles; Arbeiterkammer, Wien; KADIST Art Foundation; FRAC Champagne-Ardenne, France; GAMeC, Bergamo, Italy. Okiishi’s writing has appeared in Artforum, Texte zur Kunst, May, Bidoun, Triple Canopy, The Brooklyn Rail and a book on his work, The Very Quick of the Word, was published by Sternberg Press in 2014. He has taught at Columbia University, Harvard University, Bard College and The Cooper Union. More information about Okiishi's work can be found here: https://kenokiishi.info

Bemerkung

Die Praxisorientierte Lehrveranstaltung findet als Blockseminar an folgenden Terminen jeweils 10-20 Uhr, in Raum 0.12, Georgenstraße 47, statt:

Freitag, 31.10.2025, Samstag, 01.11.2025, Freitag, 07.11.2025 und Samstag, 08.11.2025.

Strukturbaum

Die Veranstaltung wurde 2 mal im Vorlesungsverzeichnis WiSe 2025/26 gefunden:

Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin