AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden
Am 11.09.2025 werden ab ca. 08:30 Uhr ganztägig Wartungsarbeiten durchgeführt. AGNES wird währenddessen nicht erreichbar sein. Planen Sie bitte diesen Ausfall in Ihre Veranstaltungs- und Prüfungsorganisation ein.
Bitte beachten Sie auch die   Störungsseite des CMS.

Perspektiven Fremdsprachendidaktischer Forschung - Detailseite

Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250063
Semester WiSe 2025/26 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache deutsch-englisch
Belegungsfrist - Eine Belegung ist online erforderlich Zentrale Frist    01.07.2025 - 08.10.2025    aktuell
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Fr. 12:00 bis 14:00 wöch 17.10.2025 bis 13.02.2026  0122 (Übungsraum (0122-0123))
Stockwerk: 1. OG


HVPl5-7__Institutsgebäude - Hausvogteiplatz 5-7 (HV 5)

N.N. findet statt

Exploring Whiteness in the German EFL Classroom

  20
Gruppe 1:


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
N.N., 
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Education (ISG)  Englisch 1. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2018 )   -  
Master of Education (ISG)  Englisch 2. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2018 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

In class we will explore the role whiteness plays in teaching in the EFL-classroom. This exploration will be part of a broader reflection of the categories race and class in the context of teaching English as a foreign language and teachers’ professionalization.

We will discuss seminal texts from critical whiteness theory by thinkers such as Richard Dyer and bell hooks. Primary sources such as the film Get Out (2017) will help us grasp the concepts discussed there. We will apply these readings to discussing in which ways whiteness is manifested and negotiated in the German EFL-classroom and reflect our own roles as teachers.

We will experiment with strategies of decentering whiteness in the classroom and devise our own set of actionables to contribute to an inclusive learning experience.

Participants will be expected to do extensive reading, group work and small presentations. The MAP (Modulabschlussprüfung) for this seminar will be a short term paper.

Notes: This class is open to all eligible students and particularly suitable for students who wish to explore and critically reflect their position as white teachers.

Literatur

References:

  • Dyer, Richard. “On the Matter of Whiteness.” White. New York: Routledge, 2005. 1-40.
  • bell hooks. “Representations of Whiteness in the Black Imagination.” Black Looks: Race and Representation. New York and London: Routledge, 2015. 165-78

Strukturbaum

Die Veranstaltung wurde 1 mal im Vorlesungsverzeichnis WiSe 2025/26 gefunden:

Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin