AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden
Am 11.09.2025 werden ab ca. 08:30 Uhr ganztägig Wartungsarbeiten durchgeführt. AGNES wird währenddessen nicht erreichbar sein. Planen Sie bitte diesen Ausfall in Ihre Veranstaltungs- und Prüfungsorganisation ein.
Bitte beachten Sie auch die   Störungsseite des CMS.

Cinematic Chinatown - Detailseite

Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250052
Semester WiSe 2025/26 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist - Eine Belegung ist online erforderlich Zentrale Frist    01.07.2025 - 08.10.2025    aktuell
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mi. 10:00 bis 12:00 wöch 15.10.2025 bis 11.02.2026  1.601 (Seminarraum)
Stockwerk: 6. OG


alttext alttext
Doro24__Universitätsgebäude am Hegelplatz - Dorotheenstraße 24 (DOR 24)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
Bidlingmaier findet statt     30
Gruppe 1:


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Bidlingmaier, Selma Siew Li
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Arts  Amerikanistik Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

Roman Polanski's neo-noir Chinatown concludes with two haunting lines: "Forget it, Jake. It's Chinatown." But what precisely constitutes the elusive referent "it"? How did this racialized space—"China-town"—come to embody and calcify Western cinematic imaginaries of the inscrutable, menacing Other? This course examines the exoticized cinematic Chinatown from the early twentieth century through contemporary cinema, but more crucially, the counter-narratives that resist the colonial and orientalist epistemologies these films perpetuate.

Chinatown functions as an intersectional, racialized metaphor expressing the nation's desires, anxieties, and imperial aspirations, particularly during pivotal historical moments: the civil rights era, Cold War paranoia, the fraught "normalization" of Sino-American relations in the 1980s and the emergence of the model minority discourse. This spatial imaginary served as a repository for white America's deep-seated xenophobia and enduring suspicion of the Chinese Other within U.S. borders.

The course centers independent Asian and Asian American filmmakers whose works constitute acts of cultural resistance against these racist representational regimes. Drawing from frameworks in cultural studies, postcolonial theory, and Asian American studies, we examine how this corpus of films employs counter-hegemonic strategies to decolonize the cinematic gaze. These filmmakers rupture the empty signifier of "Chinatown," foregrounding the complex lived experiences, diasporic identities, and community formations that exceed and challenge dominant racist narratives of Asian American subjectivity. We will watch films including Wayne Wang’s Chan is Missing (1982) and Dim Sum: A Little Bit of Heart (1985), Alice Wu’s Saving Face (2004), Shih-Ching Tsou and Sean Baker’s Take Out (2004), and Lulu Wang’s The Farewell (2019).

Strukturbaum

Die Veranstaltung wurde 3 mal im Vorlesungsverzeichnis WiSe 2025/26 gefunden:

Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin