AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden
Am 11.09.2025 werden ab ca. 08:30 Uhr ganztägig Wartungsarbeiten durchgeführt. AGNES wird währenddessen nicht erreichbar sein. Planen Sie bitte diesen Ausfall in Ihre Veranstaltungs- und Prüfungsorganisation ein.
Bitte beachten Sie auch die   Störungsseite des CMS.

Event Structure - Detailseite

Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250014i
Semester WiSe 2025/26 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist - Eine Belegung ist online erforderlich Zentrale Frist    01.07.2025 - 08.10.2025    aktuell
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mo. 14:00 bis 16:00 wöch 20.10.2025 bis 09.02.2026  3035 (Hörsaal (Weierstraßsaal))
Stockwerk: 2. OG


alttext
UdL6__Universitäts-Hauptgebäude - Unter den Linden 6 (UL 6)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich eingeschränkt nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
Spathas findet statt     3
Gruppe 1:


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Spathas, Georgios , Dr.
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Englisch Kernfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )   -  
Bachelor of Arts  Englisch Kernfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2017 )   -  
Bachelor of Arts  Englisch Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )   -  
Bachelor of Arts  Englisch Zweitfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2017 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

The verb run and the verb enter seem to have some semantic commonalities; for instance, they both pick out events in which some individual moves. But their meanings also differ quite a bit. Here are two ways in which they obviously differ: (a) the verb run most probably imposes a requirement on the speed of the individual’s movement, but enter imposes no such requirement, and (b) the verb enter requires that the movement implies a change of location with a certain endpoint (roughly, the inside of some structure), but run imposes no such requirement (one can run aimlessly or even in place). Now, whereas linguists have paid little attention to differences like the one in (a), they have spent many decades pondering over the exact nature and formulation of differences like the one in (b). Why so? What is the difference between (a) and (b)? The crucial observation is that whereas (a) does not seem to have any obvious consequences on the grammatical behavior of the two verbs, (b) does. For example, the difference in (b) has been argued to be the reason why run can be modified by a durative for-phrase, as in (1) Lucie ran for 30 minutes, where for 30 minutes measures how long the running lasted, but enter cannot be, as in the ungrammatical (2) *Lucie entered the room for 30 minutes (ignore the irrelevant reading in which Lucie enters and exits the room continuously for 30 minutes). The difference in (b) is a difference in Aktionsart or Inner aspect, a difference in the internal flow or constituency of the events that the verbs pick out. In this course we explore how Aktionsart/ Inner aspect determines the grammatical behavior of verbs. We focus on a particular type of theory of Aktionsart/ Inner aspect based on event structure, a decomposition of verbs that describes the causal and/ or temporal flow of the events they pick out. We discuss different classifications of Aktionsart/ Inner aspect, the motivation for (or against) event structures, their place in a theory of grammar, and their interaction with other phenomena like, e.g., argument selection.  

Strukturbaum

Die Veranstaltung wurde 1 mal im Vorlesungsverzeichnis WiSe 2025/26 gefunden:

Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin