Kommentar |
This seminar is concerned with the making of words and patterns as linguistic creativity. We discuss questions such as: "what is the difference between 'creativity' and 'errors'?'", or "how do creativity and productivity intersect?". We address these questions both in critical discussions of secondary literature and in practical exercises, using data from various languages (depending on the students' background and personal interests), with case studies including both word formation patterns (e.g. adjectives ending in -ish) or phrasal idioms (e.g. happy as a frog in a lily pond). Where theory is concerned, the seminar is based on Construction Morphology, a framework that lends itself particularly well to the analysis of linguistic creativity. For the empirical analysis, students will gain hands-on experience in working with data from online web corpora: searching patterns, filtering and annotating data, and data visualisation, as well as various methods to compute productivity. No previous experience with quantitative analysis is required, the corpus tools are available online and intuitive, and tutorials are made available to guide the students through Excel and other software. In the first part of the seminar, theoretical and practical meetings alternate with guest lectures; in the second part, students carry out their own projects, getting feedback on each step in the process. Classes are offered in English, but students can use German for their assignments and exams, or to ask questions in class.
In diesem Kurs wird das Entstehen neuer Wörter und Wortbildungsmuster als kreatives Handeln thematisiert. Was ist der Unterschied zwischen ‘kreativ’ und ‘falsch’? Wie verhalten sich Kreativität und Produktivität zu einander? Diese Fragen werden sowohl anhand der Forschungsliteratur als auch in praktischen Übungen kritisch besprochen, wobei Datensätze aus verschiedenen Sprachen qualitativ und quantitativ analysiert werden. Im Fokus stehen sowohl Wortbildungsmuster (z.B. sogenannte Präfixoide wie mordslecker oder saucool) als auch Idiome (z.B. dumm wie ein Block Tofu, je Sommer desto schlimmer). Als theoretischer Rahmen dient die Konstruktionsmorphologie, die sich besonders gut dafür eignet, neue Entwicklungen in der Sprache infolge kreativen Sprachgebrauchs zu beschreiben und zu erklären. Der Kurs bietet außerdem eine Einführung in die Arbeit mit Webkorpora (Datenerhebung und Annotation), sowie verschiedene Methoden zur Berechnung und Visualisierung von Produktivität Im ersten Teil des Kurses wechseln Theoriesitzungen, Werkstattsitzungen und Gastvorträge sich ab; im zweiten Teil wird ein eigenes empirisches Forschungsprojekt durchgeführt, wobei jeder Schritt im Arbeitsprozess (Fragestellung und Hypothese, Datenerhebung, Analyse und Visualisierung) im Kurs besprochen und betreut wird. Der Kurs wird auf Englisch gehalten, aber Aufgaben und Prüfungen können auch auf Deutsch verfasst werden. Fragen können natürlich auch auf Deutsch gestellt werden.
|