AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

An Introduction to Disability Studies Part I and II - Detailseite

Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250035
Semester SoSe 2025 SWS 4
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfristen - Eine Belegung ist online erforderlich Zentrale Abmeldefrist    01.02.2025 - 30.09.2025    aktuell
Zentrale Frist    01.02.2025 - 09.04.2025   
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mi. 14:00 bis 16:00 wöch 16.04.2025 bis 16.07.2025  E14 (Seminarraum)
Stockwerk: EG


alttext alttext
Udl9 Altes Palais - Unter den Linden 9 (UL 9)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich eingeschränkt nutzbar Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
Bidlingmaier findet statt

An Introduction to Disability Studies Part I (“Ausgewählte Themen”)

  15
Mi. 16:00 bis 18:00 wöch 16.04.2025 bis 16.07.2025  E14 (Seminarraum)
Stockwerk: EG


alttext alttext
Udl9 Altes Palais - Unter den Linden 9 (UL 9)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich eingeschränkt nutzbar Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
Bidlingmaier findet statt

An Introduction to Disability Studies Part II (“Erweiterte Lektüre”)

  15
Gruppe 1:


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Bidlingmaier, Selma Siew Li
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Englisch Kernfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2017 )   4+4  -  
Bachelor of Arts  Englisch Kernfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )   4+4  -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

This course approaches disability as a cultural category in American society, analyzing how disability intersects with race, gender, class, and sexuality. We will explore a wide range of representations of disability in literature, media, and popular culture from the Progressive Era to contemporary times. The course focuses on pivotal moments like the rise of asylums, the eugenic movement, disability rights activism of the 1970s, and the passage of the Americans with Disabilities Act. Through the engagement with  primary sources, cultural artifacts, and theoretical texts, we aim to understand how American institutions, cultural narratives, and social movements have shaped—and been shaped by—discourses of ableism and disability.

 

The learning objectives are: to understand different models of disability (medical, social, cultural), recognize ableism in everyday life and institutions, and analyze representations of disability in cultural texts. Students will learn about the disability rights movement and its ongoing importance for social justice. The course includes experiential learning through engagement with disability history and culture in both the US and Germany. Through visits to significant sites in Berlin such as the T4 Memorial, and encounters with disability activism in both countries, students will gain firsthand understanding of how different societies have approached disability rights and inclusion. Course materials include literature, films, artwork, and historical documents that highlight both the challenges faced by disabled people and the vibrant cultures they have created.

In Seminar 1, students explore foundational theoretical concepts and historical developments in disability studies. In Seminar 2, students apply these theoretical frameworks to analyze cultural texts and contemporary disability activism, connecting disability studies to broader questions of social justice and cultural representation.

Strukturbaum

Die Veranstaltung wurde 1 mal im Vorlesungsverzeichnis SoSe 2025 gefunden:

Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin