AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

From Fei Xiaotong to Pun Ngai: Case Studies in Chinese Sociology and Anthropology - Detailseite

Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 53659
Semester SoSe 2025 SWS 2
Rhythmus Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfristen - Eine Belegung ist online erforderlich Zentrale Abmeldefrist    01.02.2025 - 30.09.2025    aktuell
Zentrale Nachfrist    14.04.2025 - 16.04.2025   
Zentrale Frist    01.02.2025 - 09.04.2025   
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mo. 12:00 bis 14:00 c.t. wöch 28.04.2025 bis 14.07.2025  201 (Sprachlabor)
Stockwerk: 1. OG


Johann10 Institutsgebäude - Johannisstraße 10 (JO10)

Suda findet statt     30
Gruppe 1:


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Suda, Kimiko
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Regionalst. Asien/Afrika Monobachelor ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   3(+4)  - 3 
Bachelor of Arts  Regionalst. Asien/Afrika Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   3(+4)  - 2 
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtungen
Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät, Institut für Asien- und Afrikawissenschaften
Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät, Institut für Asien- und Afrikawissenschaften, Transregionale Chinastudien
Inhalt
Kommentar

This course introduces a selection of Chinese scholars, their methodological and theoretical discussions, and their empirical case studies on the development of China´s social structures in sociology and anthropology. Through the case studies, we will trace the history and current developments of these disciplines in the context of the modernization paradigm and the transnational circulation of knowledge. The first part of the course will focus on studies conducted in China in the first half of the 20th century, such as Yan Yangchu's work on mass education, Chen Hansheng's work on Chinese villages, and Fei Xiaotong's work on rural communities. In the second part of the course we will read and discuss studies published after the resumption of academic life following the Cultural Revolution (1966-1976), including studies by Lu Xueyi, Li Peilin, He Shenjing, Pun Ngai, Zhou Daming, and Lian Si.

Assignments for participation: oral presentation.

Literatur

Fei, Xiaotong., Hamilton, G. G., Wang, Z., & ProQuest. (1992). From the soil, the foundations of Chinese society a translation of Fei Xiaotong's Xiangtu Zhongguo, with an introduction and epilogue. Berkeley: University of California Press.

Fei, X. (2015). Globalization and Cultural Self-Awareness (2015th ed.). Berlin, Heidelberg: Springer Berlin / Heidelberg.

Fei, X. (2017). The formation and development of the Chinese nation with multi-ethnic groups. International Journal of Anthropology and Ethnology, 1(1), 1–31.

Li, Peilin., Qu, Jingdong., Yang, Yabin., & SpringerLink. (2024). Chinese Sociologists in the First Half of the 20th Century (1st ed. 2024.). Singapore.

Lu, X. (2020). Social structure and social stratification in contemporary China. Abingdon, Oxon; New York, NY.

Lu, Xueyi., & Li, Peilin. (2013). Chinese research perspectives on society. Volume 1. Leiden.

Ngai, P., & Huilin, L. (2010). Unfinished Proletarianization: Self, Anger, and Class Action among the Second Generation of Peasant-Workers in Present-Day China. Modern China, 36(5), 493–519.

Zhou, D. (2021). Revisiting China's rural urbanisation: a Pearl River Delta region perspective. Abingdon, Oxon; New York, NY.

Bemerkung

Regionalschwerpunkt Ostasien

Prüfung

Essay (Hausarbeit)

Zielgruppe

BA Studierende

Strukturbaum

Die Veranstaltung wurde 4 mal im Vorlesungsverzeichnis SoSe 2025 gefunden:

Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin