AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

From Rule-Taker to Rule-Maker: Analyzing China's Changing Role in the Global Economy - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Forschungsseminar Veranstaltungsnummer 53727
Semester WiSe 2022/23 SWS 2
Rhythmus Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfristen - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mo. 14:00 bis 16:00 c.t. wöch 17.10.2022 bis 13.02.2023  301 (Seminarraum)
Stockwerk: 2. OG


Institutsgebäude - Johannisstraße 10 (JO10)

Eaton findet statt     25
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Eaton, Sarah Brooke, Professorin, Prof. Dr. verantwortlich
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Arts  Asien-/Afrikastudien Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2021 )   FS: 8  3 -  
Master of Arts  Global Studies Programme Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2016 )   1 -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät, Institut für Asien- und Afrikawissenschaften
Inhalt
Kommentar

Content: This course examines current debate about China’s rapidly-changing role in global economic governance. As both an economic latecomer and a political outsider in the US-dominated post-war world order, Chinese policymakers see themselves as systematically disadvantaged by international economic organizations that tilt toward American and European interests. To balance the scales, China has prioritized increasing its ‘right to speak’ (话语权 huayuquan) by seeking leadership posts within Bretton Woods organizations (such as the IMF and WTO) and other institutions. We first analyze debate among International Relations scholars regarding China’s “status quo” vs. “revisionist” inclinations in global economic governance. We then turn to close examinations of China’s behaviour in particular governance domains including trade, investment, climate, infrastructure, technical standards and artificial intelligence.

Learning objectives:

  • To critically engage with current scholarly, and public, debate about China’s emerging role in global economic governance
  • To introduce students to the complexity of China’s engagement with global economic governance through close examination of issue-specific trends

Course evaluation: Active participation and completion of short assignments.

Requirements: While some background knowledge of contemporary China and/or International Relations scholarship is desirable, this course is open to all MA students.

Contact: simone.lang@hu-berlin.de

 

 

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2022/23. Aktuelles Semester: SoSe 2024.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin