AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Analytical Techniques for Post-Tonal Music - Detailseite

  • Funktionen:
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 53478
Semester SoSe 2020 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist Es findet keine Online-Belegung über AGNES statt!
Veranstaltungsformat Digital

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Di. 16:00 bis 18:00 wöch 501 (Seminarraum)
Stockwerk: 4. OG


Kupfer5 Institutsgebäude - Am Kupfergraben 5 (AKU 5)

  findet statt     1000
Gruppe 1:
 

Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Musikwissenschaft Kernfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   2 bzw. 3  -  
Bachelor of Arts  Musikwissenschaft Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   2 bzw. 3  -  
Bachelor of Arts  Musikwissenschaft Kernfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )   2 bzw. 3  -  
Bachelor of Arts  Musikwissenschaft Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )   2 bzw. 3  -  
Bachelor of Science  Musikwissenschaft Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )   2 bzw. 3  -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät, Institut für Musikwissenschaft und Medienwissenschaft
Inhalt
Kommentar

This course will explore a large variety of repertoire from the 20th and 21st centuries. The course will focus on theoretical foundations and practical applications of a variety of well established analytical tools (e.g., motivic analysis, set theory, twelve-tone theory, transformational theory) as well as more recent techniques (e.g., visualization of recorded sound, spectromorphology, information theory).

Pre-requisites: Knowledge of tonal harmony (diatonic and chromatic), 18th-century counterpoint, and classical form

The course will cover portions of the pieces listed under ‘Literatur’ plus the following:

Cage: Music of Changes (1951), I

Dallapiccola: Quaderno Musicale di Annalibera (1952), I

Debussy: La Mer (1903-1905), I

Messiaen: Mode de valeurs et d’intensités (1950)

Pärt: Cantus in memory of Benjamin Britten (1977)

Riley: In C (1964)

Schoenberg: Phantasy for violin with piano accompaniment, Op. 47 (1949)

Stravinsky: The Rite of Spring (1913), Part I

 

 

Literatur

* Course website: links to recordings, short scores, journal articles, small portions of scores/books, including:

  1. Bartók, B. (1920). The problem of the new music. In Bela Bartok essays (pp. 45-49). London: Faber and Faber.
  2. Bossis, B. (2006). The analysis of electroacoustic music: From sources to invariants. Organised Sound, 11(02), 101-112.
  3. Griffiths, P. (2011). Holy minimalisms. In Modern music and after (pp. 257-264). New York: Oxford University Press.
  4. Lewin, D. (2007): Selected fragments: pp. 88-99 (on Webern Op. 7, No. 3). In Generalized musical intervals and transformations (pp. 88-120). New York: Oxford University Press.
  5. McAdams, S. (2004). Analyzing musical sound. In E. Clarke & Cook, N. (Eds.) Empirical Musicology (pp. 157-196). Oxford: Oxford University Press.
  6. Schoenberg, A. (1975). Composition with twelve tones. In Leonard Stein (Ed.) & Leo Black (Trans.), Style and idea: Selected writings of Arnold Schoenberg (pp. 214-245). New York: St. Martin’s Press.
  7. Smalley, D. (1997). Spectromorphology: explaining sound-shapes. Organised sound, 2(02), 107-126.

 

* On the library shelf (“Handapparat”):

  1. Benjamin, G. (2004). Shadowlines: Six canonic preludes for piano.
  2. Boulez, P. (1997). Anthèmes 2 pour violon et dispositif électronique.
  3. Carter, E. (1984). Esprit Rude, Esprit Doux for flute and clarinet.
  4. Grisey, G. (1994-96). Vortex Temporum.
  5. Harvey, J. (1994). Advaya for cello and electronics. Farber Music.
  6. Ligeti, G. (1969).
  7. Ligeti, G. (1951-53). Musica ricercata.
  8. Messiaen, O. (1932). Thème et variations.
  9. Stockhausen, K. (1953). Klavierstück XI.
  10. Schonberg, A. (1908-09). Book of the Hanging Gardens 15.
Prüfung

Hausarbeit

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2020. Aktuelles Semester: SoSe 2024.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin