AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Ethics and Neuroscience - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Tutorium Veranstaltungsnummer 32856ÜWP
Semester SoSe 2020 SWS 2
Rhythmus jedes 2. Semester Moodle-Link https://moodle.hu-berlin.de/course/view.php?id=93593
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Fr. 15:15 bis 16:45 wöch 17.04.2020 bis 17.07.2020  1023 (Kurssaal 3)
Stockwerk: EG


Haus 22 / Rhoda Erdmann-Haus - Hannoversche Straße 23,27 (PH13-H22)

  findet statt     7
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Sofroni, Razvan
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Arts  Mind and Brain - Mind Hauptfach ( POVersion: 2013 )   -  
Master of Arts  Mind and Brain - Mind Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2015 )   -  
Master of Science  Mind and Brain - Brain Hauptfach ( POVersion: 2013 )   -  
Master of Science  Mind and Brain - Brain Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2015 )   -  
Prüfungen / Module
Prüfungs- bzw. Modulnummer Modul
73401 Mind & Brain: Ethik und Neurowissenschaften

Prüfungsformen:
PT Projekttutorien, M mündlich, S schriftlich, KL Klausur, HA Hausarbeit, B Bachelorarbeit, MT Masterarbeit, P Praktikum, FS Forschungsseminar, MP Modulabschlussprüfung, PS Proseminar, EX Exkursion, ME Mündliche Prüfung und Expose
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Lebenswissenschaftliche Fakultät, Institut für Psychologie
Inhalt
Kommentar

The course will be concerned with issues at the intersection of neuroscience and philosophical ethics, comprising what has come to be known as Neuroethics. The course will be divided into two main sections. In the first half, we will deal with matters concerning what can be called the ethics of neuroscience: we will discuss a number of ethical questions that arise within and as a consequence of advances in neuroscience, like whether it is morally permissible to improve people’s physical, cognitive and moral abilities through neuroenhancement. Going beyond questions of applied ethics, we will, secondly, take a closer look at what may be called the neuroscience of ethics, exploring potential implications of neuroscientific findings for a number of issues within moral philosophy. Among other things, we will discuss the relevance of neuroscientific discoveries for debates about free will and moral responsibility, both in general as well as in particular cases such as that of severe addiction. We shall also discuss which, if any, conclusions can be drawn from functional neuroimaging studies about the nature of moral thought. Finally, the course will offer plenty of opportunities to exercise and improve a number of key methodological competences required for serious research in the area of philosophical ethics.

Literatur

Introductory Literature:

Farah, Martha J. (2002), Emerging Ethical Issues in Neuroscience, Nature Neuroscience, 5: 1123-1129.
Roskies, A.L. (2002), Neuroethics for the New Millenium, Neuron, 35:21-23.
Levy, N. (2012), Neuroethics. WIREs Cogn Sci, 3: 143–151.

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2020. Aktuelles Semester: SoSe 2024.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin