AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Experimentalism: Between Music, Technology, and Science - Detailseite

  • Funktionen:
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 53458
Semester WiSe 2019/20 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist Es findet keine Online-Belegung über AGNES statt!
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Do. 14:00 bis 16:00 wöch von 24.10.2019  401 (Seminarraum)
Stockwerk: 3. OG


Kupfer5 Institutsgebäude - Am Kupfergraben 5 (AKU 5)

  findet statt     1000
Gruppe 1:
 


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Romão, João
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Musikwissenschaft Kernfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Bachelor of Arts  Musikwissenschaft Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Bachelor of Arts  Musikwissenschaft Kernfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )   -  
Bachelor of Arts  Musikwissenschaft Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )   -  
Bachelor of Science  Musikwissenschaft Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät, Institut für Musikwissenschaft und Medienwissenschaft
Inhalt
Kommentar

In this seminar we will discuss various concepts of experimentalism, practices of experimentation in both music and science, and its connections with technology. We will focus on the multiple actors and institutions of experimentalism as well as on their cultures of experimentation. By doing so, not only the works of Karlheinz Stockhausen, Miles Davis or Kraftwerk (just to mention a few) will be seen as a result of collaborations, but also musical instruments such as synthesizers will be regarded as material evidence of particular artistic, engineering, and acoustical cultures and practices of knowledge. The starting questions are the following: What are the meanings of experimentalism and experimentation in different artistic and scientific contexts? Does science and technology play a role in music making? Are musical instruments embedded in cultures and aesthetics of experimentation? What is the importance of sound engineers and producers in recording studios? How experimental is studio work? Ultimately, how experimental is music?

 

Literatur

Twentieth-Century, Cambridge, MA: The MIT Press, 2008.

Hui, Alix, The Psychophysical Ear: Musical Experiments, Experimental Sounds, 1840-1910, Cambridge, MA: The MIT Press, 2013.

Jackson, Myles W., Harmonious Triads: Physicists, Musicians and Instrument Makers in Nineteenth-Century Germany, Cambridge, MA: The MIT Press, 2006.

Piekut, Benjamin, Experimentalism Otherwise: The New York Avant-Garde and its Limits, Berkeley: University of California Press, 2011.

Pinch, Trevor and Frank Trocco, Analog Days: The Invention and Impact of the Moog Synthesizer, Cambridge, MA: Harvard University Press, 2002.

 

 

Prüfung

Hausarbeit

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2019/20. Aktuelles Semester: SoSe 2024.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin