AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Migration, Belonging and Social Boundaries (Teil 1) - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Projektseminar Veranstaltungsnummer 53142
Semester WiSe 2019/20 SWS 4
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache deutsch-englisch
Belegungsfristen - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Do. 10:00 bis 14:00 wöch von 17.10.2019  003 (Seminarraum)
Stockwerk: EG


alttext alttext
Institutsgebäude - Universitätsstraße 3b (UNI 3)

Außenbereich nutzbar Innenbereich eingeschränkt nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
Yurdakul findet statt    
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Yurdakul, Gökcecicek, Professorin, Dr. verantwortlich
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Arts  Sozialwissenschaften Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   20  -  
Programmstud.-o.Abschl.MA  Sozialwissenschaften Programm ( POVersion: 1999 )   20  -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät, Institut für Sozialwissenschaften, Georg Simmel Professorship in Comparative Studies on Diversity and Social Conflicts
Inhalt
Kommentar

This project seminar is on how migration processes affect intergenerational and interrelational ties in European countries with a specific focus on politics of belonging in Western Europe. Research in sociology and political science has hardly captured how second (or even later) generation migrants with origins in European or non-European countries shape the Europeanization process. Drawing on the migratory processes, we will learn and discuss the theories and practices of intergenerational relationships and what role migration plays in constructing interrelations between migrants, minorities (for example between Turkish immigrants and Jewish community) and majorities in the light of the Europeanization process.

Students’ empirical research projects may range from micro-level everyday life practices to macro-level national or European politics of belonging. The core of this course will be to comparatively assess how migrants reflect, shape, and transform Europe’s boundaries along the lines of gender, class, race, ethnicity, and different generational stages of migration. This can, for instance, relate to how second generation migrant public or political actors engage in certain political events that concern Europe or their parents' countries of origin.

For this class, it is advisable to have background knowledge on subjects on migration, citizenship and belonging. Existing theories will be assessed and discussed. Students are required to conduct their empirical research, participate in class discussions concerning practical issues related to their research, and present their research progress on a regular basis.

Literatur
 
  • Yurdakul, Gökce. 2016. Jews, Muslims And The Ritual Male Circumcision Debates: Religious Diversity And Social Inclusion In Germany. Social Inclusion. 4(2): 77-86.
  • Lamont, Michelle and Virag Molnar. 2002. The Study of Boundaries Across the Social Sciences. Annual Review of Sociology, 28: 167-195.
  • Eder, Klaus. 2006. Europe’s Borders: The Narrative Construction of the Boundaries of Europe. European Journal of Social Theory, 9(2): 255-271.
  • Wimmer, Andreas. 2008. Elementary strategies of ethnic boundary making. Ethnic and Racial Studies, 31(6): 1025-1055.

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2019/20. Aktuelles Semester: SoSe 2024.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin