AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

India and Pakistan: Differentiated by Democracy? - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 53753
Semester SoSe 2019 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfristen - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Di. 08:00 bis 09:30 wöch 07.05.2019 bis 04.06.2019  217 (Seminarraum)
Stockwerk: 2. OG


alttext alttext
Inv118 Edison-Höfe - Invalidenstraße 118 (I 118)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich eingeschränkt nutzbar Parkplatz vorhanden Leitsystem im Außenbereich Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
  findet statt     40
Mi. 08:00 bis 09:30 wöch 08.05.2019 bis 05.06.2019  217 (Seminarraum)
Stockwerk: 2. OG


alttext alttext
Inv118 Edison-Höfe - Invalidenstraße 118 (I 118)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich eingeschränkt nutzbar Parkplatz vorhanden Leitsystem im Außenbereich Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
  findet statt     40
Do. 08:00 bis 09:30 wöch 09.05.2019 bis 06.06.2019  217 (Seminarraum)
Stockwerk: 2. OG


alttext alttext
Inv118 Edison-Höfe - Invalidenstraße 118 (I 118)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich eingeschränkt nutzbar Parkplatz vorhanden Leitsystem im Außenbereich Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
  findet statt     40
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Nitza, Agnieszka , Dr.
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Regionalst. Asien/Afrika Monobachelor ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   3+4  3 -  
Bachelor of Arts  Regionalst. Asien/Afrika Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   3+4  3 -  
Master of Arts  Global Studies Programme Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2016 )   -  
Master of Arts  Süd-u. Südostasienstudien Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   2 -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät, Institut für Asien- und Afrikawissenschaften
Inhalt
Kommentar

The rise of authoritarianism in South Asia and beyond provokes the need to investigate the
causes of democracy’s ups and downs. While a single study cannot even begin to explain in detail
all the circumstances observed in this respect throughout the world, this seminar seeks to explain
and allow its participants to understand the regime trajectories of India and Pakistan since 1947,
including their recent democratic declines.

Our main question will be: “Why is India a democracy and Pakistan is not?”. Despite socioeconomic
and cultural features these two states have in common, India and Pakistan ended up with
different political systems. While a majority of comparative studies identifies India as a democracy,
the perception of Pakistan varies among scholars. Having experienced two democratic transitions,
in 2013 and 2018, the Islamic Republic continues to be characterised as a hybrid regime.

The course will focus on following India and Pakistan’s regime trajectories in order to
distinguish cultural, political and socio-economic conditions that have favoured or, to the contrary,
prevented the occurrence of democracy and its further developments. We will draw on reports on
democracy (The Freedom House, Polity IV), Indian and Pakistani movies portraying the countries'
socio-economic and cultural features, programmes of key political parties (Indian National
Congress, Bharatiya Janata Party, Indian communist parties, Pakistan Peoples’ Party, Pakistan
Muslim League (Nawaz), Pakistan Tehreek-e-Insaf, Muttahida Qaumi Movement), selected acts of
law, media news and relevant scholarly literature.

While carefully investigating sources, we will notice the gap between what is legal (permitted
by law) and legitimate (accepted by society) that exists in both countries. We will examine why
societies in those states recognise some illegal practices (e.g. barring women from voting in some
districts of Khyber Pakhtunkhwa) as legitimate and, vice versa, legal ones (allowing women of all
ages to enter the temple in Sabarimala in Kerala following the judgment of the Indian Supreme
Court) as illegitimate. This gap may hinder our investigation, yet it will also make the analysis
multifactorial and more engaging.

Literatur

Oldenburg, Philip. 2010. India, Pakistan and Democracy. Solving the Puzzle of Divergent Paths,
New York: Routledge.

Tudor, Maya. 2013. The Promise of Power. The Origins of Democracy in India and Autocracy in
Pakistan. Cambridge: Cambridge University Press.

Prüfung

Hausarbeit/Essay, 15-20 Seiten/pages. 

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2019. Aktuelles Semester: SoSe 2024.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin